This is an automatically generated PDF version of the online resource retrieved on 2024/05/23 at 07:52
Global Media Registry (GMR) & Intervozes - all rights reserved, published under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Intervozes LOGO
Global Media Registry

Rede Globo

Structured in five self-owned channels and 118 affiliates, Rede Globo employs over 12,000 people directly or indirectly and produces 3,000 hours of journalism and 2,500 hours of entertainment every year. All of this makes Globo renowned as one of the most important television networks in the world and Grupo Globo one of the largest media groups. The channel also reaches over 300 cities via satellite, which demands large investments to maintain contracts with the sole national operator, Embratel, and other foreign operators to reach these homes. With such an installed network capacity, Rede Globo (brand name for the 123 terrestrial TV channels) covers 98.37% of Brazilian municipalities, potentially reaching 99.36% of the country’s population.

The broadcaster has won many international prizes. Globo has won 12 Emmy prizes for Best Soap Opera (Caminho das Índias, Laços de Sangue, O Astro, Lado a Lado and Joia Rara), Best Comic Show (A Mulher Invisível), Best Actress (Fernanda Montenegro, for Dona Picucha in the special “Doce Mãe”) and Best News & Documentary (Jornal Nacional). Globo programs are watched in 190 countries and the channel’s international version is distributed by operators throughout the world. With around 40% audience participation (between 7am and 12am), Globo is the Brazilian market’s leader and also on the internet with their news, sports and entertainment portals, connected to The broadcaster has also been investing in solutions that attempt to respond to the quickly changing scenario in the audio and video content market – such as Globo Play, an on demand online video platform which makes Globo’s programming available on multiple platforms.

The establishment of the first Rede Globo channel on April 26th, 1965, with its own building and modern equipment, was only possible thanks to the 6 million dollar financing Roberto Marinho obtained from the multinational Time Life, an operation actually violated Brazilian legislation, which then forbade the participation of foreigners in media businesses in Brazil. The amount, which accompanied a relevant technical assistance, was much greater than what was available for their competitors; TV Tupi, for example, had been set up a few years earlier with only 300,000 dollars. The business was questioned by representatives such as Eurico de Oliveira and Carlos Lacerda, and in 1966 a Parliamentary Inquiry Commission (CPI) was set up, which concluded that Time Life owned 30% of TV Globo’s liquid profits and the operation was indeed illegal.

However, in 1967, the Castelo Branco military government archived the suit without consequences for the broadcaster, and Roberto Marinho later acquired Time-Life’s shares in 1969, thanks to a public financing from the Guanabara State Bank. The broadcaster also profited from Time Life’s TV experience: After eight months operating with losses, they hired Joseph Wallach, an American who used to manage broadcasters in the US and the publicist Walter Clark (a former TV Rio employee). According to Aldé, the programming at the time was decided and approved by the sponsors before being aired. The evening news (Ultra Notícias), for example, was sponsored by Ultragás, and was replaced by Jornal da Globo in 1966, when a new model was adopted in which sponsors didn’t have a direct role defining content anymore, and began buying advertisement time for their products during the programming’s intervals.

Still in 1966, Roberto Marinho bought the group’s second broadcaster, TV Paulista, from Organização Vítor Costa, which started producing programs in São Paulo as well as in Rio. With the acquisition of other broadcasters in Belo Horizonte in 1968, Brasília in 1971, and Recife in 1971, Globo achieved in a short time a chain structure, originating at Rede Globo, most important operational branch of Grupo Globo.

During the Military Dictatorship, the broadcaster publicized official events, government projects and campaigns, developing their news in accord to the nationalist tone recommended by the censorship, and they also had a specialized team designated to operate an internal censorship on their programs, as happened with the news about the union movement led by Luiz Inácio Lula da Silva at that time. Roberto Marinho supported the regime and even editorially defended it, receiving benefits throughout the regime. On the other hand, he was known to employ many left-wing journalists and artists. In 2013, the O Globo newspaper published an editorial recognizing that the “editorial support” to the dicatorship had been “a mistake”.

In the 1980s, Manchete and SBT started growing in the market, but didn’t threaten Globo’s leadership in any way, which had over 70% audience participation in the country. After the redemocratization, the Communication’s Minister, Antonio Carlos Magalhães (“ACM”) was appointed by Roberto Marinho himself. The distribution of radio and TV concessions to political allies has also been a Rede Globo policy, and many of them own affiliates today.

Some editorial changes in the fiction, entertainment and journalism productions took place after 2015. In this process, Globo has shielded itself from touching “moral” issues connected to specific oppressions (such as gender, race and sexual diversity) – themes typically associated with a left-wing political specter, which usually produces strong criticisms against the Marinho family vehicles. Such themes have been approached in programs like “Zorra” (reformulated in 2015), “Tá no Ar: a TV na TV”, “Amor & Sexo” and “Conversa com Bial”. Larger and more generic themes, such as environment and corruption, that overlook economic or class structuring issues (income distribution, State reforms and macroeconomic programs) have also been addressed.

Key facts

Audience Share

36.9% (Kantar Ibope)

Ownership Type


Geographic Coverage


Content Type

Free-to-air TV

Data Publicly Available

ownership data is easily available from other sources, e. g. public registries etc.

2 ♥

Media Companies / Groups

Grupo Globo


Ownership Structure

The TV network Rede Globo belongs to Grupo Globo. The group is owned by the Marinho family.

Group / Individual Owner

Media Companies / Groups

General Information

Founding Year



Roberto Marinho – Grupo Globo.


Carlos Henrique Schroder – journalist, became general director in 2013.


Ali Kamel - besides his role on the command of Globo journalism, he is also the author of controversial books such as Não Somos Racistas ("We Are Not Racists"), Sobre o Islã ("About Islam") and Dicionário Lula ("A Lula Dictionary").


Sede Rio de Janeiro (RJ) - Rua Jd. Botânico, 266 - Jardim Botânico - Rio de Janeiro (RJ) - CEP: 22461-000 - ; Sede São Paulo - SP - Avenida Roberta Marinho

Financial Information

Revenue (in Mill. $)

R$ 15,332.0 (U$ 4,840.0)

Operating Profit (in Mill. $)

R$ 1,954 (U$ 617)

Advertising (in % of total funding)

Missing Data

Market Share

Missing Data

Further Information


http://Globo RJ. Accessed 05 october 2017

  • Project by
    Intervozes LOGO
    Global Media Registry
  • Funded by