This is an automatically generated PDF version of the online resource retrieved on 2024/07/22 at 14:30
Global Media Registry (GMR) & Intervozes - all rights reserved, published under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Intervozes LOGO
Global Media Registry


In 1951, João Jorge Saad took stock control over Bandeirantes radio and started his search for a TV concession: he got a concession in SP during Getúlio Vargas’ government (1950-1954), but the concession was suspended under Juscelino Kubitschek’s run (1956-1961), and reclaimed during João Goulart’s governmet (1961-1964). However, the station only broadcasted in 1967. Just like other TV stations in Brazil, the transformation of Bandeirantes into a network capable of reaching the whole national territory took place during the Military Dictatorship (1964-1985), when Saad, that already had two other concessions (BA and MG) obtained the concession from Guanabara TV (RJ) and the military offered them the legal and infrastructural conditions to form TV Networks through the affiliates system.

Initially, Band faced problems while forming its national network, for Embratel only had two available channels already occupied by Globo (the Globo group) and by Tupi (Diários Associados). The Band Network was only made possible some years later, through partnership with Embratel and Intelsat for satellite broadcast. In 1978, the network had 11 affiliates and reached 10 Brazilian states and, in 1980, it had 24 stations. It was the first brazilian station to purchase equipment for color broadcast, in the early 1970s, after a fire destroyed the old equipment in 1969. For color adjustment, it relied on the help of North-american channel NBC.

The expansion project of Bandeirantes Network and its ensuing debts made Saad implement a kind of self-censorship inside the station. In 1972, he stated that official censorship "can and must exist to defend the family, the institutions, and the youth”. In 1975, the name of Fernando Pacheco Jordão was vetoed by the military government for the position of director of telejournalism. In 1977, the then editor of Jornal Bandeirantes, Gabriel Romeiro, "resigned, because, according to him, the president of Bandeirantes TV Network, Jorge Saad, denied the station’s news to broadcast popular complaints or themes related to constituent, syndicates and political amnesty".

The station would only open space for other political opinions after the 1979’s amnesty, when, according to Jorge, it “broadcasted interviews with some Brazilian and Latin-American left-wing characters as well as dissidents of the military regimens”, such as Luís Carlos Prestes, then general secretary of PCB (Brazilian Communist Party), Cuban President Fidel Castro and the archbishop of Olinda dom Hélder Câmara.

With the process of redemocratization of the country, the station pioneered the production of debates between Presidential candidates. Under the management of João Jorge Saad, the TV also invested in sports broadcasts (football, basketball e the Olympics), in journalism and films.

Saad passed away in 1999, when Band TV Network owned 11 stations and 68 affiliates. The TV presidency was passed upon his son, Johnny Saad, who, as vice-president of the station, had introduced content targeted for young and female audiences, as a means to compete with SBT for ratings. Later on, Johnny also invested in reality shows, such as Master Chef by Dutch producer Endemol, that became one of the highest rated shows on Brazilian television and the most cited TV show on Twitter, according to Kantar IBOPE.

Just like other Brazilian media executives, Johnny has been accused of interfering in journalists’ editorial work for personal, political or economical interests. In 2016, the columnist Barbara Gancia reported having worked under “surveillance” and was fired from the Station for having criticized congressman Eduardo Cunha, Johnny Saad’s cousin and one of the articulators of the impeachment against President Dilma Rousseff, eventually arrested in the Operação Lava Jato in October 2016.

Key facts

Audience Share

4.1% (Kantar Ibope)

Ownership Type


Geographic Coverage


Content Type

Free-to-air TV

Data Publicly Available

ownership data is easily available from other sources, e. g. public registries etc.

2 ♥

Media Companies / Groups

Grupo Bandeirantes


Ownership Structure

The TV network Band belongs to Grupo Bandeirantes. The group is owned by the Saad family.

Group / Individual Owner

Media Companies / Groups

General Information

Founding Year



João Jorge Saad - son of Lebanese immigrants. His father-in-law was the former governor of São Paulo Ademar de Barros, from whom he received the control of Radio Bandeirantes.


Marcelo Meira


Diego Guebel – he was the CEO of Eyeworks - Cuatro Cabezas, which was the creator of the formats CQC, A Liga and Mulheres Ricas.

Other Important People

The affiliated network is connect to other important groups, many of them owned by politicians:
– Manaíra TV (Bandeirantes Paraíba): Sistema Opinião de Comunicação, which belongs to the private health group Harpvida;
– Capixaba TV (ES): Grupo Sá Cavalcante, with business in the Real Estate, Shopping Centers, Franchising and Communication sectors. It also owns Band News FM Espírito Santo;
– Goiânia TV (GO): Grupo Salgado de Oliveira, owned by Wellington and Jefferson Salgado de Oliveira and Marlene Salgado de Oliveira, owners of the Salgado de Oliveira Education and Culture Association (owners of the private universities Universo and Unitri). The group also has business in the agribusiness (Nellore cattle). Wellington Salgado was also a Senator (PMDB, 2005-2010);
– RBA TV (PA) belongs to Grupo RBA, owned by the family of Senator Jader Barbalho (PMDB-PA), former Governor and former Minister;
- Nordestv (Band Fortaleza - CE): belongs to the Jangadeiro Communication System, owned by the family of Senator Tasso Jereissati (PSDB-CE). The group also has other communication vehicles (TV Jangadeiro, a SBT affiliate; Tribuna Band News FM 101.7; Radio Jangadeiro FM 88.9; Rede Jangadeiro FM and the newspaper Tribuna do Ceará).


Sede São Paulo (SP) - Rua Radiantes, 13 Morumbi - São Paulo - São Paulo - CEP: 05614-130 - (11) 3131.1313 - .

Financial Information

Revenue (in Mill. $)

Missing Data

Operating Profit (in Mill. $)

Missing Data

Advertising (in % of total funding)

Missing Data

Market Share

Missing Data

Further Information



http://meio&mensagem. Band TV Canal 13. Acessed October 16 2017

  • Project by
    Intervozes LOGO
    Global Media Registry
  • Funded by